Labbrapport till uppgifterna på s. 64 i TeFy

Hej!

Här är labbrapporten till uppgifterna på s. 64 i TeFy. Jag har skrivit det som en hel text.

Om man kopplar ihop ett batteri och en glödlampa så lyser lampan lagom starkt om batteriet har lagom stor spänning. Om man kopplar in en till lampa sen i seriekoppling så lyser lamporna svagare. Resistansen större, lamporna lyser svagare. Om man gör en parallellkoppling så lyser lamporna lika starkt.

Det var allt.

Hej då


Låtsasprov i ellära (gammalt prov)

Hej
Här är ett GAMMALT prov som vi ska svara på frågorna i, här är svaren och frågorna:

1. Vilken laddning har en atonkärna respektive en elektron?
Svar:
En atomkärna är positiv och en elektron är negativ.


2. Ett föremål har underskott på elektroner. Vilken laddning har föremålet?
Svar:
Positiv.


3. Två kulor har olika elektrisk laddning. Vad händer när kulorna närmar sig varandra?
Svar:
De dras mot varandra.


4. Rita en krets med två seriekopplade batterier och två lampor som är kopplade pararellt.



5. Rita en krets som innehåller ett batteri, en strömmättare, en glödlampa och en strömbrytare. Markera med pilar hur strömmen rör sig i kretsen.


6. Rita och berätta med ord hur du kopplar in en glödlampa till ett batteri med hjälp av två långa böjda spikar. Försök få med alla detaljer. Förklara varför du gör som du gör.
Svar:



7. En adventsljusstake innehåller fem ljus. Om en lampa går sönder slocknar alla andra. Hur är lamporna kopplade?
Svar: De är seriekopplade.

 


8. Vilka av följande ämnen är elektriska ledare och vilka är isolatorer? Koppar, glas, järn, gummi, silver, guld.
Svar: Glas och gummi är isolatorer. Koppar, järn, silver och guld är elektriska ledare.


9. Förklara vad ström, spänning och motstånd är och hur de hänger ihop.
Svar: Ström är det som kommer genom sladdarna. Spänning är typ hur mycket eller hur snabbt det kommer. Motstånd är om något t.ex. kommer ivägen så att det tar stopp eller att det går saktare...


10. Vad har du mer lärt dig om som du skulle vilja berätta om?
Svar:



Hann inte mer!

Vad jag behöver öva på

Hej!
Jag behöver öva på:
  1. Att lära mig namnen på alla olika saker.
Jag skulle egentligen skriva tre men jag kom bara på en.

HEJ DÅ!

Vem var Ohm?

Hej!
Här är lite om den där Ohm...


Han hette egentligen Georg Simon Ohm och han föddes 16 mars 1789 i Erlangen i Tyskland. Han dog 6 juli 1854 och då var han en fysiker och bodde i Tyskland. Ohms lag, resistansen (elektriskt motstånd) och mätenheten ohm är uppkallade efter honom och det var han som kom på dem och vad de var för något. Hans forskningsresultat precenterades i boken Die galvanische Kette mathematisch bearbeitet år 1827.

Det var allt.
Hej då!

Uppgifterna 130 -134 i boken på s. 66

Hej!
Här är frågorna och svaren på 130-134.

130 a) I vilken enhet anger man resistans?
Svar:
ohm.

130 b) Hur skrivs den enheten med en grekisk bokstav?
Svar:
uttalas omega och skrivs Ω.



hejdå

Resistansen med metalltråd

Hej!

Här är en bild av vad vi gjorde, den röda tråden är metalltråd:


Det funkade med både silverfärgad ståltråd och koppartråd!
Om man drar "banankontakten" så att det blit mindre metalltråd i mellanrummet så lyser lampan bättre! Resistansen blir mindre om lampan lyser mer!
När vi gjorde med en låååååååååååååååååååång metalltråd, och då menar jag det: typ 2 meter, så lyste lampan jättejättejättesvakt.
Vi har provat med låååååååång tråd, olika sorters tråd och olika tjocklek på tråden. Det är de tre sakerna som avgör resistansen.

Hejdå!

Prova vad som leder ström

Hej!
Här är några saker som leder och inte leder:

(X) Mina nycklar
(X) Sladden
(X) En annan sladd
(X) Bläckpennudden
(X) Dragkedja (den man drar i)
(X) Suddhållaren på Zahras blyertspenna
(  ) Blyerts
(X) Ståltråd
(  ) Plast (det runt bläckpennan)
(X) Victorias pennskrin
(  ) Ljuskopp av glas
(X) Häftapparat
(  ) Miniräknare
(X) Halsband
(X) Två ihopkopplade sladdar

Det var allt!

Vår egna berättelse om EL!

Av: Vania, Caroline (jag) och Amanda

Bert - elektronen
Och hans resa genom sladden!


När Bert föddes var han bara en minielektron. Hans föräldrar, Urban och Gärtrud, var väldigt stolta över att ha en sån bra minielektron som son. Bert började skolan och lärde sig hur men ska åka genom en sladd som han skulle göra när han hade gått färdigt skolan. Det gick några elektron-år och Bert hade slutat skolan. Nu började hans resa genom sladden. Redan nästa dag hade han packat sin tandborste, sagt hejdå till Urban och Gärtrud och var på väg mot bussen där alla hans kompisar, som också skulle börja sin resa genom sladden, satt. Han vinkade till sina föräldrar en sista gång och gick in i bussen till sina elektron-kompisar. Bussen åkte iväg mot isolatorn som var kopplad till sladden. Innan Bert skulle åka iväg i sladden fick han fick han sova en natt i isolator-lägret. Nästa morgon var han jättenervös för vid lunchtid skulle han åka iväg i sladden. De fick träna jättemycket innan. Till slut blev klockan tolv. Nu blev det samling vid sladdinngången. Bert stod längst fram med sin kompis kurt. Chefen stod framför alla och höll ett tal. När talet var slut sa han:
- Giiiiivakt! 1-2-3-4, 1-2-3-4 Marsch in i sladden!
Och Bert gick tillsammans med Kurt in i sladden. När han tog första steget på sladden kände han att han sögs in i sladden och PLUPP! Så började Berts resa genom sladden. Det gick riktigt fort men efter ett tag vande han sig och slappnadde av. Efter några timmar tittade han på klockan och såg att det var kväll. Han borstade tänderna och somnade.


SLUT!

Krångliga ord

Hej!
Här är en extrauppgift med massa svåra och krångliga ord:

KONDENSATORN:
En kondensator är en passsiv elektronisk komponent (vad nu det betyder). Jag tror att det är typ en sak som leder ström... Den ser i alla fall ut såhär:




SOLCELLEN:
En solcell är en cell som fångar upp solljus och omvandlar solljuset till ström (?) typ. De kan se ut unjefär såhär när de sitter på ett hus:




GENERATORN:
Generatorn även kallad dynamo, är en maskin som omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi. Kan se ut såhär i ett vattenkraftverk:




Hejdå!

RSS 2.0