Hur ändras volymen när is smälter?

Material
Mätcylinder, isbit, vatten och sked.
Hypotes
Jag tror att det blir mindre volym när isen smält än när den fortfarande är is och helt under ytan.
Genomförande
Jag häller upp kallt vatten i ett mätglas (96 ml) sedan lägger jag i en isbit (99 ml) och trycker ner den under ytan (ca 100 ml) sedan låter jag den smälta (ca 99 ml)
Resultat
Se hypotesen...
Slutsats
När isen smält har allt vatten tillsammans samma volym som isen när den flyter lite...

Häll upp ett glas vatten

Material
Glasbägare, vatten.
Hypotes
Jag tror att vattnet kommer bli varmare och att en del av vattnet kommer att avdunsta, antagligen kommer det bli små bubblor på botten av bägaren.
Genomförande
Jag fyller en liten bägare med ca 50 ml vatten. Sedan väntar jag ett tag...
Resultat
Det blev små bubblor på botten av bägaren. Det är bra, för då kan fiskar simma i vatten och typ "andas" ...
Slutsats
Bubblorna bildas av gas som fanns löst i vattnet och blev till bubblor när vattnet stod still och glaset och när det blev varmare...

Kemi, 5.4

Hej!
Här är frågorna och svaren till testa-dig-själv-frågorna till kap. 5.4 (på s. 87-89) :

1. Vad är ytvatten?
Svar: Vatten i t.ex. ett hav, en sjö, en bäck eller en fors.
2. Vilka är de fyra stegen när man renar ytvatten?
Svar: Grovfiltrering, flockning, filtrering genom sand, bakteriedödande medel. 
3. Vilka är de tre stegen i avloppsrening?
Svar: Mekanisk rening, biologisk rening, kemisk rening. 
4. Varför renar vi vatten innan vi använder det?
Svar: För att vi inte ska bli sjuka av något som finns i det från början; och det är äckligt med matrester i vattnet.... 
5. Varför renar vi det efter att vi har använt det?
Svar: För att vi ska kunna använda det igen, förstås! Eller kunna släppa ut det i havet igen. 
6. Berätta mer utförligt om vad som händer vid de olika stegen i ett vattenverk och ett reningsverk.
Svar: Man renar vattnet med olika metoder som tar bort olika slags smuts och bakterier. 
Tänk till: På stenåldern fanns det inga reningsverk. Hur klarade människorna vattenproblemet då?
Svar: De letade upp bäckar med rent vatten och naturliga vattenkällor, men de blev också ofta sjuka på grund av att vattnet innehöll så mycket bakterier och sådant...

Det var alla, hejdå!

Kemi, 5.3

Hej!
Här är frågorna och svaren till testa-dig-själv-frågorna kap. 5.3 (s. 84-86)

1. Vad kallas det när en vätska blir till gas utan att den kokar?
Svar: Det kallas avdunsting.

2.
Hur ser vattenånga ut?
Svar: Vattenånga är transparant, genomskinlig, syns inte...

3. Förklara hur vatten kan avdunsta fast det är under kokpunkten.
Svar: Förklaringen finns i värmerörelserna hos molekylerna. Slumpen gör att en del molekyler får lite högre fart än andra. Så även vid rumstemeratur finns det en del molekyler som har så hör fart att de "sliter sig loss" och blir till ånga.

4. Berätta om de olika delarna i vattnets kretslopp.
Svar: Vattnet avdunstar från ett hav, en sjö, en flod eller en bäck

5. Varför kan du inte dricka samma vattenmolekyler som en dinosaurie har druckit?
Svar: För att när en blomma tar upp vattnet så går en stor mängd av det vattnet åt till fotosyntesen, alltså finns atomerna i vattenmolekylerna nu istället i sockermolekylerna. Om vi säger att det är ett äppelträd så kommer de här sockermolekylerna till ett äpple som du plockar och äter. Då bryter din kropp ner sockret och det blir vattenmolekyler igen; men inte precis samma. Vattenmolekylerna från dinosauriernas tid har passerat det här flera gånger så det finns inte en ända vattenmolekyl som är samma som då.

Tänk till: Varför finns det så lite sötvatten?
Svar:

Det var alla, hejdå!

No-Lab, Ytspänning. 13 maj (grupp: Carro, Simon och Tilda)

Vi ska: Kolla om kopparbiten flyter.. och om den sjunker ifall vi häller i diskmedel.
Vi använder: En bägare med vatten, diskmedel och en kopparbit.
Hypotes 1: Vi trodde att kopparbiten skulle flyta när i la ner den i vattnet och det gjorde den, på grund av ytspänningen. Och vi trodde att den skulle sjunka när vi la diskmedel, diskmedlet tar bort ytspänningen, och det gjorde den. VI HADE RÄTT ;)
Vi ska värma ett blått pulver över en värmeplatta och vi ska se vad som händer.
Vi använder: En träklämma, en värmeplatta och ett provrör med blått pulver.
Hypotes 2:
Carro och Simon tror att det smälter och Tilda tror att det ändrar färg.
Tilda hade rätt dom ändrar färg till en ljusare nyans. Det kondenserar också och det innebär att vattnet i pulvret blir till ånga och fastnar på provrörskanterna så det blir som vattendroppar där. När vi sedan pluppar ner vatten i det varma pulvret så blir det normal turkos färg igen.

Kemi, 5.2

Hej!
Här är frågorna och svaren till frågorna på kapitel 5.2 (s. 80-83) :

1. Vad är molekylformeln för vatten?
Svar: H2O

2. Vid vilken temperatur är vatten som tyngst?
Svar: Vid +4 grader.

3. Varför flyter is och vad har det för betydelse för livet på jorden?
Svar: Vatten fungerar precis tvärtemot andra ämnen, en liter is väger mer än en liter flytande vatten. I is ligger vattenmolekylerna i ett glest mönster, därför tar molekylerna mer plats än i flytande vatten. Resultatet blir att en liter is väger mindre än en liter flytande vatten, därför flyter isen ovanpå vattnet. Om det vore tvärtom skulle sjöarna frysa från botten och då skulle fiskarna och växterna i vattnet dö.

4. Vad menas med ytspänning och hur märker vi av den?
Svar: Ytspänning är det som gör att vattnet håller ihop sig. Om man har vatten i ett glas så går vattnet upp i kanterna på grund av ytspänningen.

5. Förklara vad som menas med vattnets värmekapacitet?
Svar: Att olika ämnen har olika lätt för att bli värmas upp och kylas ner. Vatten har hög värmekapacitet, det betyder att man måste värma vattnet mycket för att det ska bli varmt, men också att det tar längre tid innan det kallnar. Så om du badar i en sjö/ett hav så blir det kallt i luften när solen går ner (luft har låg värmekapacitet) även om vattnet fortfarande har samma temperatur.

6. Berätta hur vatten kommer upp från djupt i marken till växternas blad.
Svar: Det beror på kapillärkraften. Kapillärkraften är en förmåga hos vatten, ytspänningen som går upp på kanterna gör att vattnet i smala rör drar sig uppåt. Det är för att vattenmolekylerna inte bara drar sig till varandra utan även till molekylerna i glaset, eller vad det nu är, därför kan vattnet "klättra" uppåt.

Tänk till: På vilka sätt har du haft nytta och glädje av vattnets speciella egenskaper den senaste veckan? Försök komma på så många som möjligt.
Svar: Jag har spolat vatten ur kranen , druckit vatten, duschat i vatten, spolat toaletten med vatten, tvättat händerna med vatten...då har jag haft nytta av ytspänningen, kapillärkraften och tryck...

Det var alla!
Hej då!

Kemi, 5.1

Hej!
Här är frågorna och svaren till frågorna på s. 78-79:

1. Ungefär hur stor del av din kropp är vatten?
Svar: typ 67 %

2. Ungefär hur mycket vatten gör varje person av med i Sverige?
Svar: ca 200 liter vatten.

3. Berätta hur jordens fördelas mellan saltvatten, is och flytande sötvatten.
Svar: Saltvatten: 97,3 %, is: 2,1 %, flytande sötvatten: 0,601 %

4. Beskriv vattnets betydelse för några olika slags transporter.
Svar: I kroppen transporterar vattnet näringsämnen, Golfströmmen tramsporterar värme från västindien och så kan vi ju åka båt på sjöar och hav...

5. På vilka sätt tror du att människors liv skulle se annorlunda ut om 90 % av jordytan vore land och det bara fanns mycket små hav?
Svar: Vi skulle väl bli typ uttorkade och dö...eller något i den stilen... för då regnar det aldrig heller, och vattnet skulle inte räcka till till alla...

Det var alla frågor!
Hej då!

Kemi, 4.6

Hej!
Här är frågorna och svaren på frågorna på s. 70-71 (kap. 4.6):

1. Hur stor del av alla atomer på jordytan är väteatomer?
Svar: ca 90 % 
2. Varför användes väte i luftskepp förr i tiden? Varför används det inte längre?
Svar: Det användes för att det är det lättaste ämnet som finns. Det är mycket brandfarligt så därför har det ersatts av gasen helium. 
3. Vad används väte till idag?
Svar: Man kan använda det när man tillverkar margarin. Eller när man ska framställa kemikalier (som ammoniak och saltsyra), men även som bränsle i rymdraketer, det exprimenteras också att använda det som bränsle i bilar och bussar.

4. Många människor tycker att det är svårt att skilja på väte och kväve. Vilka likheter finns det mellan dem? Vilka skillnader?
Svar: Själva namnen är ju väldigt lika, vilket gör att man lätt kan blanda ihop dem. Båda två är också grundämnen där deras kemiska benämning är N2 och H2, vilka båda två slutar på en 2:a. Ingen av dem är heller någon metall men båda färglösa. En skillnad är att väte ofta är i gasform, medan kväve oftast är i flytande form

Tänk till: På jorden är vätgas ovanligt, men i solen och på den stora planeten Jupiter är den mycket vanlig. Försök förklara vad det kan bero på.
Svar: På Jupiter finns det inget syre som gör att vätgasen exploderar. Det kanske håller kvar vätgasen.... På solen vet jag inte....det är ju ett eldklot av ngt slag och eld behöver ju syre för att brinna....

Det var alla, hejdå!

Kemi, 4.5

Hej!
Här är frågorna och svaren på testa-dig-själv-frågorna på s. 67-69.

1. När började luftföroreningarna öka kraftigt?
Svar: Under de senaste 200 åren.

2. Vilka oxider orsakar surt regn?
Svar: Svaveloxid och kväveoxider som reagerat med vatten.

3. Vad är smog?
Svar: Små luftföroreningspartiklar som fastnat i de små vatendropparna i dimma.

4. Var är problemet med smog störst?
Svar: I storstäder.

5. När blidas kolmonoxid och på vilket sätt är den farlig?
Svar: Kolmonoxid bildas när ämnen med kolatomer brinner men det finns för lite syre, varje kolmolekyl behöver en kolatom och två syreatomer. Ibland räcker det bara med en syreatom till varje kolmolekyl doch då skapa ämnet kolmonoxid.

6. Hur uppkommer surt regn och vad ställer det till med?
Svar: Surt regn uppkommer när svaveloxid eller olika kväveoxider blandas med vatten och sedan faller ned som surt regn. Surt regn tar med sig näringen i jorden långt ner i marken och kan fräta sönder gamla byggnade och statyer.

Tänk till: Försök förklara varför det är lättare att minska utsläpp av sot och småpartiklar än av gasformiga oxider.
Svar: För att de kan man lättare sila bort än med gaser...

Det var alla frågor!
Hej då!

Kemi, 4.4

Hej!
Här är frågorna och svaren till testa-dig-själv-frågorna på s. 63-66:

1. Vad menas med oxider?
Svar: Att en kemisk förening , kommer från det latinska namnet oxid som betyder syre.

2. Ge exempel på några oxider i luften.
Svar: Koloxider, kväveoxider och svaveloxider.

3. Vad menas med förbränning?
Svar: Att ämnets atomer sätts ihop med syreatomer, det gör det alltid när det brinner, den kemiska rekation som sker då kallas förbränning.

4. Ge exempel på några tillfällen då det bildas koldioxid.
Svar: Från bilarnas avgaser, från fabriker och andra maskiner...

5. Vad är fotosyntes?
Svar: När en växt får solljus, koldioxid och vatten så bildar den av det syre och druvsocker.

6. Varför ökar koldioxidhalten i atmosfären och vad kan det leda till?
Svar: Den ökar för att vi har förbränt mycket olja, kol och bensin i fabriker, kraftverk och bilar. Koldioxid håller kvar värmen bättre på jorden vilket gör att nu har jorden värmts upp för mycket.

7. Vad är biobränslen och varför är de bra?
Svar: Det är bränslen som är gjorda av växter. Vilka är lite miljövänligare än vanliga bränslen.

Tänk till: När Markus körde 20 mil med sin nya bil gick det åt 12 liter bensin. Bensinen vägde 9 kg. Vägde avgaserna från bilen lika mycket, mer eller mindre?
Svar: Lika mycket. Det är fortfarande samma atomer och molekyler bara att de sitter ihop lite friare. Om man skulle ta bara avgaserna och väga dem så skulle de ta större plats, men fortfarande väga samma. Det är ju samma bensin, bara i en annan form....

Det var alla frågor!
Hej då!

Kemi, 4.3

Hej!
Här är frågorna och svaren till texten på s. 61-62 på kapitel 4.3.

1. Vad heter de fyra vanligaste ädelgaserna?
Svar: Helium, neon, argon och krypton.

2. Vad menas med att ädelgaserna är "ädla"?
Svar: De deltar aldrig i kemiska rektioner och bildar inga kemiska föreningar med andra ämnen.

3. Berätta om tre saker som man använder ädelgaser till.
Svar: Man använder dem till att lysa i t.ex. neonskyltar i vackra färger, i glödlampor för att lödtråden ska glöda längre och kan användas till tillverkning av läkemedel.

4. Vad menas med skyddsgaser? Kan du själv komma på några tillfällen där de kan vara användbara?
Svar: Skyddsgaser kallar man de ädelgaser som kan "vara ivägen" för andra gaser så att inte fel ämnen reagerar med varann. Det kan användas när man tillverkar eller bearbetar ämnen som inte tål kväve eller syre, argon är den billigaste skyddsgasen.

Tänk till: Den första ädelgasen som upptäcktes var argon. Argon betyder "trög" och "lat" på grekiska. Försök förklara varför gasen fick det namnet.
Svar: Argon är en väldigt trög gas, bl.a. därför används den i glödlampor, då brinner inte glödtråden upp så fort!

Det var alla!
Hej då!

Ett försök med värmeljus...

Datum: 1 april 2011
Namn: Tilda & Caroline

Tror du att ljuset slocknar om du ställer en bägare upp och ner över det?
Hypotes: Jaa, man kväver det. För eld behöver syre och tillslut tar det slut.
Genomförande: Vi tänder ett ljus och ställer ett upp och ner vänt glas över. Ljuset slocknar.
Resultat: Vi hade rätt - igen!
Slutsats: Lågan slocknar på grund av att syret tar slut.
Annan gjej med stearinljus...
Hypotes: Carro trodde att vattnet skulle "åka" in i bägaren med värmeljuset.
Genomförande: Vi har två bägare ena bägaren med rosa vatten. I den bägaren så sätter vi ner ett ljus som vi tänder och sen så sätter vi över den andra bägaren.
Resultat: Vi hade rätt igen...!
Slutsats: Ljuset slocknar sakta och inget vatten är inne i den bägaren, men sen när ljuset har slocknat så kommer vattnet in i bägaren och det är för att syret tar slut medan ljuset brinner och sedan är det lite vakum inne i bägaren och då måste vattnet fylla ut det utrymmet....

Vad finns det i glaskolven?

Datum: 1 april 2011
Namn: Caroline & Tilda
Material: Glasskål, glaskolv/vas, karamellfärgat vatten och träbit.
Hypotes: Jag tror att vattenytan kommer stanna vid toppen och att träbiten kommer hamna på botten med luft runt omkring sig.
Genomförande: Simon testade och det funkade...
Resultat/slutsats: Jag hade rätt!!!

Kemi, 4.2

Hej!
Här är frågorna och svaren till frågorna på s. 58-60:

1. Beskriv ozonmolekylen. Vad har den för molekylformel?
Svar: Ozonmolekylen består av tre syreatomer, därför har den den kemiska formeln O3.
2. Vad används freoner till?
Svar: De användes i bl.a. hårspray och kylningsmedel i kylskåp, men inte längre.

3. Hur bildas marknära ozon och hur påverkar det oss?
Svar: Kan bildas genom att solen lyser på avgaserna från en bil eller av spänningen nära en kopieringsapparat, det är skadligt för naturen, människor och djur.
4. Vad är ozonskiktet och varför är det så viktigt?
Svar: Det är ett lager i atmosfären, som tar bort en del av UV-strålningen i solljuset.

5. Varför har ozonskiktet blivit tunnare?
Svar: För människorna har producerat så mycket avgaser, det förstörde ozonlagret.
6. Berätta hur ozonbalansen uppkommer.
Svar: Om en syremolekyl delar sig och en av syreatomerna krockar med en annan syremolekyl så blir det en ozonmolekyl. Om den sedan delar sig och bla bla bla.....så fortsätter det...

Tänk till: Du är uppfinnare och hittat ett nytt kemiskt ämne. Vad bör du tänka på för att undvika att det skadar miljön?
Svar: Undersöka ämnet och kanske testa det på olika sätt, kontrollerat, i små mängder, för att se om det påverkar miljön och djur och människor.

Det var alla frågor!
Hej då!

Kemi, 4.1

Hej!
Här är frågorna och svaren för testa-dig-själv-frågorna på s. 54-57:

1. Ge exempel på fyra gaser i luften och ungefär hur mycket det finns av dem.
Svar: Kväve (78 %), Syre (21 %), Koldioxid (0,04 %) och Ädelgaser (0,93 %).

2. Vilken gas finns det mest av i luften?
Svar: Kväve (Se uppg. 1).

3. Hur stor del av luften är syre?
Svar: Men, 21 %!!! SE UPPG. 1!!!!

4. Ungefär på vilken höjd tar atmosfären slut?
Svar: Ovanför 10 mils höjd finns det i alla fall ingen luft...

5. Vad menas med att är tunnare på hög höjd?
Svar: Syrehalten minskar.....densiteten minskar alltså också!

6. Hur kan du ta reda på om en gas är ren syrgas?
Svar: Kolla upp kondenseringspunkten för syre och få gasen du ska testa till den temperaturen, om bara lite av gasen blir flytande eller om lite av den blir flytande innan den uppnått syrets kondenseringspunkt så är inte allt syre, annars är det det.
7. Hur ser molekykerna och molekylformerna ut för syre och kväve?
Svar: Syre: O2 Kväve: N2

8. Ge några exempel på vad vi använder syrgas och kvävgas till.
Svar: Syrgas används ofta av människor som ska utsättas för syrefattig lyft eller där lungorna inte fungerar som de ska. Man kan även bleka papper när man ska tillverka det, och även när man ska tillverka stål eller järn så använder man syrgas för att få fram kemiska rektioner. Kvävgas används när som kylmedel när man ska frystorka och transportera mat, och även när man opererar. Men den största delen av kvävet används i industrin för att tillverka gödningsmedel, färgämnen och läkemedel.
9. Hur gör man för att separera de olika gaserna i luften?
Svar: Man kyler ner dem så att de blir flytande, fast en i taget. Eftersom de har olika kondenseringspunkt så kan man skilja på dem när de smälter en i taget...
Tänk till: På vilka sätt tror du att det skulle vara annorlunda på jorden om luften bestod av 100% syre?
Svar: Jaa....allting på jorden skulle väl brinna ner efter ett tag, eller ganska snabbt, efter som syre gör att allting brinner mycket lättare, och då skulle det ju bli en STOR förändring, kan man ju säga! Och det kanske inte är bra att andas in förmycket syre heller...

Svaret på fråga 6 stod inte i boken (vad jag kunde se i alla fall) så jag kom på något själv som troligen fungerar men vad jag vet så är det inte något vetenskapligt sätt...
Men det var allt!
Hej då!

RSS 2.0